maanantai 9. helmikuuta 2015

Valosäde-ehdokas: Essi Santala ja Mikko Laaksonen: Romeo ja Julia2

Romeo ja Julia 2 on jatko-osa klassiselle rakkaustarinalle eli mitä sen jälkeen tapahtui, uutena ja raikkaana versiona. Valot luovat uskomattoman rosoisenkauniin maiseman, hyödyntäen tilan takanäyttämölle asti.

Valot rytmittävät vahvasti toiminnallisen esityksen lähes meditatiiviseen katselukokemukseen.
Valosuunnittelu rikkoo omia rajojaan teatterin, tanssin ja rock-genren  yhdistyessä näyttämöllä upeiksi taistelukohtauksiksi.

Lisätietoja esityksestä Kotkan Kaupunginteatterin sivuilta

sunnuntai 7. joulukuuta 2014

Videosäde-ehdokas: Tiiti Hynninen: Romeo ja Julia

Tiiti Hynnisen videosuunnittelussa Seinäjoen kaupunginteatterin esityksessä Romeo ja Julia on vahva, omannäköisensä visuaalinen ilme. Videot eivät todellakaan ole tapettina taustalla, vaan ottavat tilaa haltuun. Materiaali on näyttävää, mutta perustuu yksinkertaisiin ideoihin ja jokaisella klipillä on perusteltu paikkansa. Videosuunnittelu on orgaaninen ja merkittävä osa esityksen dramaturgista kerrontaa. Videot määrittelevät pitkälti koko esityksen visuaalisen ilmeen ja ne ovat osaltaan luomassa esityksen kaikilta muiltakin osa-alueiltaan vahvaa tyylilajia.

Lisätietoja esityksestä Seinäjoen kaupunginteatterin sivuilta 
Lehdistökuvia
Esityksen traileri

keskiviikko 3. joulukuuta 2014

Videosäde-ehdokas: Joona Pettersson: Talvisirkus Uni

Videosuunnittelun surrealistinen kuvallinen ilmaisu toi Talvisirkusperinteeseen uuden, ajoittain humoristisen ja iloisesti yllättävän tason. Pyöreä toistuva muoto niin lattiaprojisoinnissa, useissa erikokoisissa roikkuvissa projisointipinnoissa sekä pyöreän muodon huomioonottaminen kuvamateriaaleissa teki videoiden ilmeestä linjakkaan ja liikkeessä olevan. Esityksen uni-teema lunastettiin abstraktissa videoilmaisussa kiitettävästi.

Esityksen traileri
Lisätietoja esityksestä Talvisirkuksen sivuilta.

torstai 27. marraskuuta 2014

Äänisäde-ehdokas: Mikko Hynninen: Days Without Names

Hynnisen äänisuunnittelu on saumattoman kokonaistaideteoksen tyylikäs ja vahva osatekijä, joka kommunikoi erinomaisesti sekä visuaalisen että tanssillisen rytmin kanssa. Äänisuunnittelu on dynamiikaltaan erittäin hienovarainen ja harkiten toteutettu kokonaisuus. Yksinkertaiset ideat luovat näyttämölle rikkaan ja yllättävän akustisen maailman. Äänisuunnittelu tulkitsee omalta osaltaan mielenkiintoisesti teoksen tematiikkaa ja onnistuu saattamaan katsojan, muiden teoksen osatekijöiden ohella, lähes meditatiiviseen tilaan, jossa teoksen aika ja paikka katoaa.

Hynnisen äänelliset ideat muodostavat kokonaisuudessaan yksinkertaisen nerokkaan, tarkasti mietityn kokonaisuuden!

Lisätietoja esityksestä Zodiakin sivuilta.

sunnuntai 2. marraskuuta 2014

Äänisäde-ehdokas: Tuomas Norvio: Mortal Road Movie

Norvion äänisuunnittelu on esityksen alla, päällä ja sisällä. Se antaa tilaa, esiintyjille ja katsojille. Se uskaltaa olla sekä hiljainen että voimallaan kuulijansa mukaansa tempaava. Se heittää katsojan vahvasta tunnelmasta toiseen. Nerokasta elektronisen musiikin ja rytmien yhdistämistä sielukkaan viola da gamban sointiin. Esityksen läpi yhteneväistä visuaalisuutta ei tarvitse välttämättä kompata yhden tyylilajin äänellä. Teoksen äänisuunnittelu on ehjä ja taidolla toteutettu kokonaisuus.

Lisätietoja esityksestä Sari Palmgrenin sivuilta.

perjantai 17. lokakuuta 2014

Valosäde-ehdokas: Jani-Matti Salo: Ihanat ihmiset

Jani-Matti Salon tila-valo-ratkaisu esitykseen Ihanat ihmiset on todella tyylikäs ja toimiva. Harvinaisen ilmava, hengittävä ja pelkistetyssä kliinisyydessään osuva valosuunnitelma luo toimivan kehyksen sekä tunnelmalle että reaalipaikalle ja -ajalle. Video toimii hienoeleisesti valon jatkeena. Tarkat leikkaukset ja siirtymät tukevat dramaturgiaa ja ohjausta täydellisesti. Harkituista elementeistä otetaan kaikki irti, silti pysyen yhtenäisessä estetiikassa.

Pressikuvia
Lisätietoja esityksestä Q-teatterin sivuilta.

Äänisäde-ehdokas: Johanna Storm: Kuningas kuolee

Kuningas kuolee on kokonaistaideteos; kaikki osat ovat erittäin perusteltuja, tyylikkäitä ja tukevat yhteistä kokonaisuutta. Johanna Stormin äänisuunnittelu on herkkä, elimellinen osa kokonaisuutta – täysin välttämätön, ilman tarvetta ottaa efektiivistä ja näyttävää roolia. Äänisuunnittelun tehtävä on esityksessä perinteisen hienovarainen, mutta sen keinot raikkaita, persoonallisia ja moderneja. Äänimaailma luo tunnelmaa suorien vihjeiden lisäksi assosiaatioilla, ilman tarvetta mielikuvituksettomaan yksi yhteen -kuvitukseen.

Lisätietoja esityksestä Kansallisteatterin sivuilta