Esityksen valot olivat oleellinen osa valittua muotokieltä ja rytmiä. Valoissa toteutui esteettisyys ja käytännöllisyys sisäkkäin.
Lisätietoja Circo Aereon sivuilta
keskiviikko 24. marraskuuta 2010
tiistai 16. marraskuuta 2010
Valo-Säde -ehdokas: Anna Pöllänen: Sarastuksia
Pölläsen yksinkertaisin keinoin toteutettu suunnitelma on erottamaton osa esityksen estetiikkaa, mutta myös havainnollistaa valon merkitystä varsin konkreettisesti.
Lisätietoja Zodiakin sivuilta.
Lisätietoja Zodiakin sivuilta.
Valo-Säde -ehdokas: Kalle Ropponen: Angels in America
Valot tukevat täydellisesti äärimmäisen onnistunutta lavastusta. Pienillä resursseilla toiminut työryhmä on saanut aikaan uskomattoman lopputuloksen, jossa läsnäolon tuntu on huikeaa.
Lisätietoja esityksen sivuilta.
Lisätietoja esityksen sivuilta.
perjantai 12. marraskuuta 2010
Äänestysohjeet
Äänestys eli arvostelu
Äänestys päättyy 12.2.2016. Äänioikeutettuja ovat SVÄV:n jäsenet.
SVÄV:n jäsenet voivat arvioida ehdokkaita sähköpostitse osoitteeseen sadepalkinto(AT)gmail.com. Arvostelujen määrää ei ole rajoitettu, päinvastoin: Kukin jäsen voi antaa arvosanan kaikille näkemilleen ehdokasesityksille.
Arvosteluskaala
Ehdokkaita arvostellaan arvosanoin 1-5. Nyrkkisääntönä määrittelyt:
1 = perussetti
2 = hyvä
3 = hieno
4 = loistava
5 = poikkeuksellista nerokkuutta
Arvosanat 4 ja 5 täytyy perustella, numero 5 niin, että perustelusta ilmenee, miksi kyseisen suunnitelman pitäisi jäädä esitystaiteen historiaan. Perusteluissa voi keskittyä kysymyksiin:
• Onko suunnittelu persoonallinen, yllättävä, oivaltava?
• Tuoko se jotain uutta valo/ääni/videosuunnittelun keskusteluun?
• Onko se erottamaton osa kokonaisuutta, vuoropuhelussa esityksen muiden osa-alueiden kanssa?
• Nostaako se omalta osaltaan esityksen tasoa?
Myös muiden arvosanojen kohdalla perustelut ovat suotavia. Arvostelusta tulee selvitä, kuka sen on lähettänyt ja onko hän SVÄV:n jäsen. Arvostelu on luottamuksellinen, mutta perusteluita voidaan julkaista anonyymisti.
Rajoituksia
Jos on itse ehdolla, ei saa arvostella saman luokan ehdokkaita, muita kylläkin. Siis esim. Äänisäde-ehdokas voi arvostella Video- ja Valosäde-ehdokkaita, mutta ei muita Äänisäde-ehdokkaita.
Äänestys päättyy 12.2.2016. Äänioikeutettuja ovat SVÄV:n jäsenet.
SVÄV:n jäsenet voivat arvioida ehdokkaita sähköpostitse osoitteeseen sadepalkinto(AT)gmail.com. Arvostelujen määrää ei ole rajoitettu, päinvastoin: Kukin jäsen voi antaa arvosanan kaikille näkemilleen ehdokasesityksille.
Arvosteluskaala
Ehdokkaita arvostellaan arvosanoin 1-5. Nyrkkisääntönä määrittelyt:
1 = perussetti
2 = hyvä
3 = hieno
4 = loistava
5 = poikkeuksellista nerokkuutta
Arvosanat 4 ja 5 täytyy perustella, numero 5 niin, että perustelusta ilmenee, miksi kyseisen suunnitelman pitäisi jäädä esitystaiteen historiaan. Perusteluissa voi keskittyä kysymyksiin:
• Onko suunnittelu persoonallinen, yllättävä, oivaltava?
• Tuoko se jotain uutta valo/ääni/videosuunnittelun keskusteluun?
• Onko se erottamaton osa kokonaisuutta, vuoropuhelussa esityksen muiden osa-alueiden kanssa?
• Nostaako se omalta osaltaan esityksen tasoa?
Myös muiden arvosanojen kohdalla perustelut ovat suotavia. Arvostelusta tulee selvitä, kuka sen on lähettänyt ja onko hän SVÄV:n jäsen. Arvostelu on luottamuksellinen, mutta perusteluita voidaan julkaista anonyymisti.
Rajoituksia
Jos on itse ehdolla, ei saa arvostella saman luokan ehdokkaita, muita kylläkin. Siis esim. Äänisäde-ehdokas voi arvostella Video- ja Valosäde-ehdokkaita, mutta ei muita Äänisäde-ehdokkaita.
Valo-Säde -ehdokas: Tomi Humalisto: Tuulenpesä
Humaliston puhdaslinjaiset valot luovat esitykseen sekä rauhaa että juhlavaa maagisuutta.
Lisätietoja Zodiakin sivuilta
Lisätietoja Zodiakin sivuilta
Kuva-Säde -ehdokas: Jukka Horsmanheimo: Juha
Yksinkertainen taustaprojisointi toimii alleviivaamattomana, mutta totaalisena lavasteena. Se yhdistelee taiten nostalgista konkretiaa ja mielentilaa kuvaavaa abstraktiota.
Lisätietoja Minimin sivuilta
Lisätietoja Minimin sivuilta
Ääni-Säde -ehdokas: Jone Takamäki: Woyzeck
Äänisuunnittelijan kaksoisrooli esiintyjänä tuo äänen yhä tärkeämmäksi ja kiinteämmäksi osaksi esityksen kokonaisuutta. Ääni on ollut ryhmätyönä toteutetun esityksen tärkeä lähtökohta ja se näkyy ja kuuluu lopputuloksessa.
Lisätietoja Teatteri Avointen ovien sivuilta.
Lisätietoja Teatteri Avointen ovien sivuilta.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)