tiistai 2. helmikuuta 2016

Videosäde-ehdokas: Ville Seppänen & Sakari Tervo / Jälkeenjäävät / Q-teatteri

Ville Seppäsen ja Sakari Tervon videosuunnittelu on visuaalisesti päräyttävä ja kokonaisvaltainen suunnittelu, jossa useat erikokoiset LED-seinät on integroitu taitavasti lavastuksen sisään. Seppäsen ja Tervon luoma psykedeelinen videokerronta sointuu fragmentaarisen esityksen kerrontaan ja leikkaa lavalla tapahtuvat kohtaukset hienosti yhteen.

Lisää:

sunnuntai 31. tammikuuta 2016

Valosäde-ehdokas: Pekka Pitkänen / Kleine Monster / Zodiak

Pekka Pitkäsen valosuunnittelu Jenni Kivelän Kleine Monster -esitykseen Pannuhallissa luo surullisen kauniin maailman. Valosuunnittelu on humoristinen ja moniulotteinen – loisteputkien kehystämä ja pehmolelujen täyttämä areena saa jatkuvasti uusia tilallisia ja ajallisia kerrostumia Pitkäsen taitavan valoajattelun myötä.

Lisää teoksesta:
http://www.zodiak.fi/kalenteri/kleine-monster

Valosäde-ehdokas: Max Wikström / Pohjalla / Kansallisteatteri

Max Wikströmin valosuunnittelu Maxim Gorkin Pohjalla-näytelmään Kansallisteatterin pienellä näyttämöllä on todellinen taidonnäyte: kokonaisvaltainen, yksityiskohtiaan myöten hallittu, esteettisesti taidokas ja tarkka orkestrointi, joka hengittää upeasti yhdessä koko taiteellisen ensemblen ja eri osa-alueiden kanssa luoden tiheää rytmiä ja dynamiikkaa raa'an kauniiseen näyttämökuvaan.

Lue lisää esityksestä:
http://www.hs.fi/arviot/teatteri/a1417709467932

Äänisäde-ehdokas: Hannu Hauta-aho / Oikeusjuttu

Hannu Hauta-ahon äänisuunnittelu irroittautuu taustatekijästä roolihenkilöiksi, lavastukseksi ja vähänäyttelijäisen mutta moniroolisen esityksen rytmityksen selkärangaksi. Hauta-aho saa henkiin tuhkakupinomaisen, kuoleman kourissa korisevan asianajajan, ihon kylmille väreille nostattavan tuomioistuimen, navigaattorin ja liitetiedostoja kammoksuvan sähköisen järjestelmän. Äänisuunnittelu pallottelee nautinnollisesti esityksen muiden elementtien kanssa, eikä kokonaisuutta voi edes kuvitella ilman sitä. 

Lisää tietoa:
http://www.jurkka.fi/index.php?k=225075

Valosäde-ehdokas: Meri Ekola / Paper Piece / Zodiak

Meri Ekolan valosuunnittelu on rytmiltään poikkeuksellinen. Se ei seuraa näyttämön tapahtumia yksi yhteen, vaan muodostaa teokseen oman sävelkulkunsa. Valon melodia kohtaa muut elementit unisonossa ajoittain, mutta myös sen polveilu omassa tahdissaan vahvistaa teoksen kokonaisuutta hajottamisen sijaan ja korostaa sen ajattomuutta ja epänarratiivisuutta. En ole aiemmin nähnyt näin vahvasti ja tyylillä valon dynamiikan perinteitä kyseenalaistavaa valosuunnitelmaa.

Lisää teoksesta:
http://www.zodiak.fi/kalenteri/paper-piece

Valosäde-ehdokas: Joonas Tikkanen / Wunderbar!

Helsingin Juhlaviikoilla esitetyssä Wunderbar!-pienoisoopperassa oli Joonas Tikkasen hieno valo- ja videosuunnittelu. Valo oli raikasta, kontrastista. Se ammensi sekä show- että näyttämövalon maailmoista, ja sopi teoksen kokonaisestetiikkaan. Videosuunnittelu eli koko ajan mukana usealla kuvapinnalla, materiaali oli kollaasinomaista: kerrostettua nostalgiaa, lähikuvia, nykykuvastoa. Video oli myös tärkeä informatiivinen ja kerronnallinen elementti teoksessa.

Lisää teoksesta:
http://taite.fi/wunderbar/
http://yle.fi/uutiset/pienoisoopperassa_kaytetaan_videomateriaalia_ja_tehdaan_aikamatka_vuoteen_1989/8248403
http://joonastikkanen.com/JoonasTikkanen/Portfolio/Sivut/Wunderbar%21.html

Valosäde-ehdokas: Jenni Pystynen / Katoamisia / Maija Nurmio & Co.

Valaistus ja videosuunnittelu yhdessä loivat visuaalista kerrontaa, joka rakensi emotionaalisesti voimakkaalle esitykselle sopivan ympäristön. Valaistus oli kaunis ja hienovarainen, mutta samalla voimakas ja ekspressiivinen. Videoprojisoinnit olivat luonteva osa valon käyttöä. Niiden avulla Pystynen loi aistiharhanomaisia leijuvia kuvia.
Suunnittelu oli kekseliäs, jopa oivaltava, ja siitä näkyi vankka ammattitaito ja kyky luoda visuaalisesti voimakas kokonaisuus olemassa olevia resursseja sisältölähtöisesti soveltaen.

Lisätietoa:
http://www.maijanurmio.com/work.php?articleID=33
http://www.o-jee.com/#/katoamisia/