Ääni oli esityksessä elävä vastanäyttelijä ja impulssien antaja. Äänellä luotiin kuva näyttelijän ulkoisesta ja sisäisestä maailmasta. Hyvin rytmitettyä ja rikasta.
Lisätietoa:
http://www.hs.fi/kulttuuri/a1452658508383
http://www.kansallisteatteri.fi/esitykset/sotilaspoika/
http://demokraatti.fi/universaali-sotilas/
lauantai 30. tammikuuta 2016
keskiviikko 20. tammikuuta 2016
Valosäde-ehdokas: Kristian Palmu / Divine / Zodiak
Valosuunnittelija Kristian Palmu luo
Divinessä näyttämölle kokonaisvaltaisia, värikkäitä ja happoisen huikeita
tiloja. Älykäs ja kaunis valo- ja videosuunnittelu on erottamaton osa koko
esityksen sisältöä, kontekstualisoiden sen new agen maisemiin ja taajuudelle.
Tilat luovat heijastuksia ja liukuvat toisiinsa, muuttaen kohtausten tunnelmia
koomisista esoteerisiksi, jälleen vakaviksi ja hetkessä taas vaikkapa karaoken
taustavideoihin viittaaviksi.
Lisää teoksesta:
Äänisäde-ehdokas: Ilpo Heikkinen / Neverland / Kiasma-teatteri
Neverland on seminaari Michael Jacksonin
elämäntyön merkityksestä ja sen uudelleenarvioinnista. Yleisö istuu
Kiasma-teatterin näyttämöllä ja esityksen alussa lähes kaikki työryhmän jäsenet
luennoivat Jacksonista, eri näkökulmista. Neverland kuitenkin liukuu yhä
enemmän kohti stadionkonsettia ja sen mittakaavaa. Heikkisen äänisuunnittelu
saa katsojan kokemaan olevansa keskellä valtavaa stadionia. Heikkinen soittaa koko tilaa,
kaarevat seinät resonoivat, eikä Michael Jacksonin musiikki ole koskaan
kuulostanut näin hyvältä. Lopulta musiikki sulaa pitkäksi noise-jaksoksi.
Musiikki on elimellinen osa esitystä sekä fanittaen Jacksonin tuotantoa että
kommentoiden sitä.
Lisää esityksestä:
Valosäde-ehdokas: Raimo Salmi / Sugar / Tampereen Teatteri
Raimo Salmen
valosuunnittelu Tampereen Teatterin Sugar-musikaaliin tukee teoksen lavastusta, musiikkia ja näyttämötapahtumia
rohkealla otteella. Valoilla toteutetut mystiset ja värikkäät näyttämökuvat
suorastaan kantavat katsojan musikaalitranssiin, joista paluuta ei ole. Raimo
Salmen värien käyttö on erittäin rohkeaa ja nostaa Mikko Saastamoisen upean
lavastuksen hehkumaan Tampereen Teatterin näyttämöllä. Nopeat valolliset
leikkaukset ja valoiskujen tarkkuus rytmittävät teoksen kulkua miltein
täydellisesti. Näyttämöusvan käyttö on maltillista ja taitavaa, tukien samalla kohtauksien miljöötä. Harvoin musikaalien valosuunnittelua näkee näin
perusteellisella pieteetillä tehtynä.
Lisää esityksestä:
Äänisäde-ehdokas: Kasperi Laine / Jotain toista / Q-teatteri
Laineen äänisuunnittelu on siksi
mainitsemisen arvoinen ja tärkeä työ, että se on erottamaton osa nopeasti
etenevän ja tiuhaan ajassa ja paikassa kulkevan näytelmän rytmiä ja logiikkaa.
Ääni kuljettaa esitystä äärimmäisen luontevasti ja tyylikkäästi, Laineen
suunnittelu on persoonallista, mutta esitystä syvästi ymmärtävää ja sitä kaikin
tavoin kannattelevaa. Laineen dramaturginen taju on ihailtavaa ja
äänisuunnittelu paljastaa sen syvyyden.
Lisää esityksestä:
Äänisäde-ehdokas: Anssi Laiho / Poroporo
Anssi Laiho on luonut Poroporo-tanssiteatteriesitykseen
äänisuunnittelun, joka on poikkeuksellisen nerokas. Suunnitelman lähtökohtana
on näyttämölle rakennettu järjestelmä, jota äänisuunnittelija/-taiteilija
ohjaa liikkuessaan lavalla ja yleisössä. Laiho tuottaa/soittaa esityksen
äänimateriaalin ja ajaa esityksen äänet lavalla livenä,
yleisöltä näkymättömissä olevien kontaktimikrofonien avulla, joita on
sijoitettu eri puolille näyttämöä. Soolotanssiesitys muuttuukin
äänisuunnitelman ansiosta tanssijan ja äänitaiteilijan koskettavaksi
duetoksi.
Esityksen äänimateriaali koostuu lähes täysin livenä
soitetusta musiikista, improvisoidusta puheesta, laulusta sekä synteeseistä
jotka toimivat itsenäisinä generatiivisen musiikin periaatteen mukaan
toimivina, esityksen sisällä elävinä ”ääniolentoina”. Esityksen äänisuunnittelu
on niin hyvin nivoutunut esityksen muihin elementteihin, että siitä
voidaankin sanoa että äänisuunnittelija ”soittaa teatteria livenä”.
Esityksen äänenlaatu on huikea.
Lisää teoksesta:
torstai 14. tammikuuta 2016
Ehdota SÄDE-palkintoa vuoden 2015 teoksista!
EHDOTA!
Lähetä ehdotuksesi tammikuun 2016 loppuun mennessä osoitteeseen:
sadepalkinto(at)gmail.com
Teoksen tulee olla saanut ensi-iltansa aikavälillä marraskuu 2014–joulukuu 2015.
Rajoituksia: kahden viime vuoden voittajat eivätkä Säde-palkinnosta päättävät voi olla ehdolla. Sama esitys ei voi olla ehdolla kahtena vuonna.
Mainitse ehdotuksessasi suunnittelijan/esityksen/teatterin nimi, ehdokkuuden kategoria, antamasi arvosana (1–5), perustelut ja oma nimesi sekä temeläinen liitto johon kuulut.
Arvosteluskaala on 1–5.
Nyrkkisääntönä määrittelyt: 1 = perussetti, 2 = hyvä, 3 = hieno, 4 = loistava, 5 = poikkeuksellista nerokkuutta.
Arvosanat 4 ja 5 täytyy perustella, numero 5 niin, että perustelusta ilmenee, miksi kyseisen suunnitelman pitäisi jäädä esitystaiteen historiaan.
Perusteluissa voi keskittyä kysymyksiin:
• Onko suunnittelu persoonallinen, yllättävä, oivaltava?• Tuoko se jotain uutta valo/ääni/videosuunnittelun keskusteluun?• Onko se erottamaton osa kokonaisuutta, vuoropuhelussa esityksen muiden osa-alueiden kanssa?• Nostaako se omalta osaltaan esityksen tasoa?
ÄÄNESTÄ!Lista ehdokkaista julkaistaan äänestysajan päätyttyä Säde-blogissa http://sadepalkinto.blogspot.fi sekä SVÄV:n Facebook-sivulla.
Äänestä suosikkiasi (perustelujen kera) pe 12.2.2016 mennessä sähköpostilla osoitteeseen:sadepalkinto(at)gmail.com
Lähetä ehdotuksesi tammikuun 2016 loppuun mennessä osoitteeseen:
sadepalkinto(at)gmail.com
Teoksen tulee olla saanut ensi-iltansa aikavälillä marraskuu 2014–joulukuu 2015.
Rajoituksia: kahden viime vuoden voittajat eivätkä Säde-palkinnosta päättävät voi olla ehdolla. Sama esitys ei voi olla ehdolla kahtena vuonna.
Mainitse ehdotuksessasi suunnittelijan/esityksen/teatterin nimi, ehdokkuuden kategoria, antamasi arvosana (1–5), perustelut ja oma nimesi sekä temeläinen liitto johon kuulut.
Arvosteluskaala on 1–5.
Nyrkkisääntönä määrittelyt: 1 = perussetti, 2 = hyvä, 3 = hieno, 4 = loistava, 5 = poikkeuksellista nerokkuutta.
Arvosanat 4 ja 5 täytyy perustella, numero 5 niin, että perustelusta ilmenee, miksi kyseisen suunnitelman pitäisi jäädä esitystaiteen historiaan.
Perusteluissa voi keskittyä kysymyksiin:
• Onko suunnittelu persoonallinen, yllättävä, oivaltava?• Tuoko se jotain uutta valo/ääni/videosuunnittelun keskusteluun?• Onko se erottamaton osa kokonaisuutta, vuoropuhelussa esityksen muiden osa-alueiden kanssa?• Nostaako se omalta osaltaan esityksen tasoa?
ÄÄNESTÄ!Lista ehdokkaista julkaistaan äänestysajan päätyttyä Säde-blogissa http://sadepalkinto.blogspot.fi sekä SVÄV:n Facebook-sivulla.
Äänestä suosikkiasi (perustelujen kera) pe 12.2.2016 mennessä sähköpostilla osoitteeseen:sadepalkinto(at)gmail.com
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)