keskiviikko 20. tammikuuta 2016

Valosäde-ehdokas: Raimo Salmi / Sugar / Tampereen Teatteri

Raimo Salmen valosuunnittelu Tampereen Teatterin Sugar-musikaaliin tukee teoksen lavastusta, musiikkia ja näyttämötapahtumia rohkealla otteella. Valoilla toteutetut mystiset ja värikkäät näyttämökuvat suorastaan kantavat katsojan musikaalitranssiin, joista paluuta ei ole. Raimo Salmen värien käyttö on erittäin rohkeaa ja nostaa Mikko Saastamoisen upean lavastuksen hehkumaan Tampereen Teatterin näyttämöllä. Nopeat valolliset leikkaukset ja valoiskujen tarkkuus rytmittävät teoksen kulkua miltein täydellisesti. Näyttämöusvan käyttö on maltillista ja taitavaa, tukien samalla kohtauksien miljöötä. Harvoin musikaalien valosuunnittelua näkee näin perusteellisella pieteetillä tehtynä.

Lisää esityksestä:

Äänisäde-ehdokas: Kasperi Laine / Jotain toista / Q-teatteri


Laineen äänisuunnittelu on siksi mainitsemisen arvoinen ja tärkeä työ, että se on erottamaton osa nopeasti etenevän ja tiuhaan ajassa ja paikassa kulkevan näytelmän rytmiä ja logiikkaa. Ääni kuljettaa esitystä äärimmäisen luontevasti ja tyylikkäästi, Laineen suunnittelu on persoonallista, mutta esitystä syvästi ymmärtävää ja sitä kaikin tavoin kannattelevaa. Laineen dramaturginen taju on ihailtavaa ja äänisuunnittelu paljastaa sen syvyyden.

Lisää esityksestä:

Äänisäde-ehdokas: Anssi Laiho / Poroporo

Anssi Laiho on luonut Poroporo-tanssiteatteriesitykseen äänisuunnittelun, joka on poikkeuksellisen nerokas. Suunnitelman lähtökohtana on näyttämölle rakennettu järjestelmä, jota äänisuunnittelija/-taiteilija ohjaa liikkuessaan lavalla ja yleisössä. Laiho tuottaa/soittaa esityksen äänimateriaalin ja ajaa esityksen äänet lavalla livenä, yleisöltä näkymättömissä olevien kontaktimikrofonien avulla, joita on sijoitettu eri puolille näyttämöä. Soolotanssiesitys muuttuukin äänisuunnitelman ansiosta tanssijan ja äänitaiteilijan koskettavaksi duetoksi.

Esityksen äänimateriaali koostuu lähes täysin livenä soitetusta musiikista, improvisoidusta puheesta, laulusta sekä synteeseistä jotka toimivat itsenäisinä generatiivisen musiikin periaatteen mukaan toimivina, esityksen sisällä elävinä ”ääniolentoina”. Esityksen äänisuunnittelu on niin hyvin nivoutunut esityksen muihin elementteihin, että siitä voidaankin sanoa että äänisuunnittelija ”soittaa teatteria livenä”.

Esityksen äänenlaatu on huikea.

Lisää teoksesta:


torstai 14. tammikuuta 2016

Ehdota SÄDE-palkintoa vuoden 2015 teoksista!

EHDOTA!
Lähetä ehdotuksesi tammikuun 2016 loppuun mennessä osoitteeseen:
sadepalkinto(at)gmail.com

Teoksen tulee olla saanut ensi-iltansa aikavälillä marraskuu 2014–joulukuu 2015.
Rajoituksia: kahden viime vuoden voittajat eivätkä Säde-palkinnosta päättävät voi olla ehdolla. Sama esitys ei voi olla ehdolla kahtena vuonna.
Mainitse ehdotuksessasi suunnittelijan/esityksen/teatterin nimi, ehdokkuuden kategoria, antamasi arvosana (1–5), perustelut ja oma nimesi sekä temeläinen liitto johon kuulut.

Arvosteluskaala on 1–5.
Nyrkkisääntönä määrittelyt: 1 = perussetti, 2 = hyvä, 3 = hieno, 4 = loistava, 5 = poikkeuksellista nerokkuutta.
Arvosanat 4 ja 5 täytyy perustella, numero 5 niin, että perustelusta ilmenee, miksi kyseisen suunnitelman pitäisi jäädä esitystaiteen historiaan.

Perusteluissa voi keskittyä kysymyksiin:
• Onko suunnittelu persoonallinen, yllättävä, oivaltava?• Tuoko se jotain uutta valo/ääni/videosuunnittelun keskusteluun?• Onko se erottamaton osa kokonaisuutta, vuoropuhelussa esityksen muiden osa-alueiden kanssa?• Nostaako se omalta osaltaan esityksen tasoa?

ÄÄNESTÄ!Lista ehdokkaista julkaistaan äänestysajan päätyttyä Säde-blogissa http://sadepalkinto.blogspot.fi sekä SVÄV:n Facebook-sivulla.
Äänestä suosikkiasi (perustelujen kera) pe 12.2.2016 mennessä sähköpostilla osoitteeseen:sadepalkinto(at)gmail.com

tiistai 14. huhtikuuta 2015

Äänisäde-ehdokas: Jani Rapo: Sattumia / KOM-teatteri

Todella hyvä soundi, musiikissa, järjestelmässä sekä huolella rakennetuissa ja runsaissa tehosteissa. Millintarkkaa työskentelyä näyttelijöiden kanssa: mehevää mätkintää ja selkäpiitä karmivaa luiden rusahtelua.

Lisätietoja esityksestä KOM-teatterin sivuilta.

sunnuntai 8. maaliskuuta 2015

Vuoden 2014 Säde-palkinnot

Vuoden 2014 kauden Säde-palkinnot saavat:

Videosäde 2014
Joona Pettersson: Talvisirkus Uni
Tanssiteatteri Hurjaruuth
Ohjaus: Arja Pettersson
Ensi-ilta: 6.11.2014

Joona Petterssonin videosuunnittelun surrealistinen kuvallinen ilmaisu toi Talvisirkuksen perinteeseen uuden, ajoittain humoristisen ja iloisesti yllättävän tason. Pyöreä toistuva muoto sekä projisointipinnoissa että kuvamateriaaleissa teki videoiden ilmeestä linjakkaan. Video rytmitti esitystä ja kokosi sen elementit visuaalisesti yhteen. Esityksen uni-teema lunastettiin videoilmaisussa kiitettävästi.


Valosäde 2014
Jani-Matti Salo: Ihanat ihmiset
Q-teatteri
Ohjaus: Antti Hietala
Ensi-ilta: 18.9.2014

Jani-Matti Salon tila-valo-ratkaisu esitykseen Ihanat ihmiset oli todella tyylikäs ja toimiva. Valosuunnitelma oli harvinaisen ilmava, hengittävä ja pelkistetyssä kliinisyydessään osuva. Tarkat leikkaukset ja siirtymät loivat dramaturgiaa ja rakensivat kokonaisuutta täydellisesti. Videota käytettiin taiten ja hienoeleisesti valon jatkeena. Harkituista elementeistä otettiin kaikki irti, silti pysyen yhtenäisessä estetiikassa.


Äänisäde 2014
Johanna Storm: Kuningas kuolee
Kansallisteatteri
Ohjaus: Minna Leino
Ensi-ilta 4.12.2013

Kuningas kuolee on vaikuttava klassikkototeutus ja kokonaistaideteos. Sen jokainen osa-alue on herkässä symbioosissa, toisiaan kuunnellen. Johanna Stormin äänisuunnittelu on herkkä, elimellinen osa tätä kokonaisuutta. Äänisuunnittelun tehtävä on esityksessä perinteisen hienovarainen, mutta sen keinot raikkaita, persoonallisia ja moderneja. Kerroksellinen äänimaailma luo tunnelmaa suorien vihjeiden lisäksi assosiaatioilla. Äänisuunnittelu on vahvan tilallista ja sisällöllisesti oivaltavaa.


Lisäksi jaettiin Erikoissädepalkinto  
Hajusäde
Anni Klein & Jarkko Partanen + työryhmä: Dirty dancing 
Zodiak 2014
Ensi-ilta 24.10.2014

Ainutlaatuisen teoskonseptin erottamaton osa on mämmin ja piimän eltaantunut mutta taatusti jokaisen katsojan tunnemuistiin syvälle painuva lemu. "...Tanssijat nauttivat avoimesti toiminnastaan, josta näin tulee rooleista ja kerronnasta riisuttu kehotapahtuma. Hapanmaidon etova haju katkoo rattoa... Näyttämöllä on pilattu jotain jokapäiväistä, siellä todella elää lopun löyhkä...." (Niko Hallikainen, Teatteri & tanssi 6 / 2014) 


Salo, Storm, Pettersson

maanantai 9. helmikuuta 2015

Valosäde-ehdokas: Essi Santala ja Mikko Laaksonen: Romeo ja Julia2

Romeo ja Julia 2 on jatko-osa klassiselle rakkaustarinalle eli mitä sen jälkeen tapahtui, uutena ja raikkaana versiona. Valot luovat uskomattoman rosoisenkauniin maiseman, hyödyntäen tilan takanäyttämölle asti.

Valot rytmittävät vahvasti toiminnallisen esityksen lähes meditatiiviseen katselukokemukseen.
Valosuunnittelu rikkoo omia rajojaan teatterin, tanssin ja rock-genren  yhdistyessä näyttämöllä upeiksi taistelukohtauksiksi.

Lisätietoja esityksestä Kotkan Kaupunginteatterin sivuilta