Maukas, maltillinen ja mehevä musikaalivalosuunnittelu. Tarkkuutta ja kokeilevuutta. Teatteritila otettu mukaan kuviin varsinaisen lavastuksen lisäksi. Hienot RGB-varjot katsomossa tapahtuvissa joukkokohtauksissa. Siististi toteutettua liikkuvien käyttöä. Rytmikästä ajoa. "Toisenlainen musikaalivalosuunnittelu" vailla turhaa vätkytystä.
Lisätietoja esityksestä Lahden kaupunginteatterin sivuilta
perjantai 28. joulukuuta 2012
torstai 15. marraskuuta 2012
Valo-Säde-ehdokas: Minna Tiikkainen: Grind
Teos on
huikea. Kokonaisuus on rakennettu hyvin yksinkertaisilla elementeillä ja
visuaalisuus pelaa pitkälle intensiteettien vaihteluiden sekä
totaalisen pimeyden kanssa. Kolmen hengen työryhmä on saanut liikkeen,
valon ja äänen ilmaisuvoimiin poikkeuksellista saumattomuutta ja esitys
on kokemuksena transsitila. Se iskee suoraan
ytimeen ja luo omalakisensa maailman, joka kiehtoo ja lumoaa. Näköaistin
kanssa leikitään nerokkaasti, harhautetaan ja luodaan hämmentäviä
jälkikuvia sekä silmille että mielelle. Valo on jatkuvassa liikkeessä, vaikka liikkuvia valonheittimiä ei käytetä - se ikään kuin värisee läpi teoksen.
Valo-operointi elää teoksen mukana hyvin elävänä osana. Työskentely on
äärimmäisen tarkkaa ja lopputulos on sekä visuaalisesti että
rytmillisesti tyylikäs.
Lisätietoja esityksestä teoksen koreografin Jefta van Dintherin sivuilta.
Lisätietoja esityksestä teoksen koreografin Jefta van Dintherin sivuilta.
Ääni-Säde-ehdokas: Juho Lukinmaa: Maa on syntinen laulu
Teatteri vanhan Jukon Maa on syntinen laulu -esityksen äänisuunnittelu on röyhkeän läsnäoleva, eikä pyydä anteeksi olemassaoloaan. Se hyökkää päälle olematta asiaan kuulumatonta tai esitykseen sopimatonta melua. Pitää tyylillisesti linjansa ja toisen puoliskon äänen käyttö dramaturgisena elementtinä osoittaa rohkeutta luottaa äänisuunnittelun voimaan. Kriitikon sanoin: "Teatteri Vanha Juko saa Mukan soimaan".
Lisätietoja esityksestä Teatteri vanhan Jukon sivuilta.
Lisätietoja esityksestä Teatteri vanhan Jukon sivuilta.
keskiviikko 31. lokakuuta 2012
Kuva-Säde-ehdokas:Timo Teräväinen: Patriarkka
Tyylipuhdasta ja
monipuolista videon käyttöä osana esitystä.
Patriarkka on täynnä
todella kauniita, mietittyjä siirtymiä kuvista toisiin sekä erittäin
korkealaatuista livevideon käyttöä. Timo Teräväinen on onnistunut uppoutumaan
esityksen maailmaan niin perusteellisesti ja taidokkaasti, ettei projisointejen
ja muun esityksen välillä näe minkäänlaista saumaa. Projisointeja ei voisi
esityksestä irrottaa mitenkään. Kuvat tarjoilevat katsojalle mahdollisuuden
kuvakulmamuutoksiin elokuvan tapaan, mutta jättäen silti vielä mahdollisuuden
kokonaisuuden sekä simultaanisuuden havainnointiin. Näyttämöllä tapahtuva
simultaanisuus tuntuukin upottavan projisointipinnat vielä entistäkin
tiiviimmäksi osaksi esitystä.
Projisointien vahva asema
esityksessä ei vie huomiota näyttämötoiminnasta, mikä lienee työryhmän tiiviin
yhteistyön tulosta. Projisointipintoja on useita ja pyörönäyttämöä käytetään
tehokkaasti fyysisen toiminnallisen pisteen siirtämisessä. Rytmitys on likimain
täydellistä, mikä antaa mahdollisuuden katsojan seurata useita kohteita
yhtäaikaisesti.
tiistai 25. syyskuuta 2012
Kuva-Säde-ehdokas: Tuomo Hutri ja Jenni Valorinta: Tumman veden päällä
Tumman veden päällä -esityksessä live-kamerat tuovat esitykseen sekä realistisia tiloja, että riisuvat sen illuusioista näyttämällä kuvaukseen tarvittavan tekniikan, ihmiset ja trikit. Realismia ei kuitenkaan ole tavoiteltu kohtuuttomasti, vaan elävän kuvan keinoin on toteutettu myös hykerryttäviä nukkenäytelmällisiä osuuksia. Yksityiskohtiin suunnattu kamera paljastaa tunteet ja hämmentää mittakaavan.
Kamera ei vain todista ja lavasta, vaan on myös roolissa, antaen teatterissa harvoin nähdyn kokemuksellisen näkökulman. Näyttämöllä usein haastavat lapsiroolit on toteutettu todella tyylikkäästi kameran, lapsinäyttelijöiden ja aikuisten näyttelijöiden saumattomana yhteistyönä.
Vaikka elävä kuva on hallitsevassa roolissa näyttämöratkaisuissa, se ei riistäydy itsetarkoitukselliseksi. Kokonaisuus pysyy monipuolisuudestaan ja -tasoisuudestaan huolimatta yhtenäisenä. Paitsi temaattisesti perusteltua, kuva on myös visuaalisesti harkittua ja taiten sommiteltua.
Kamera ei vain todista ja lavasta, vaan on myös roolissa, antaen teatterissa harvoin nähdyn kokemuksellisen näkökulman. Näyttämöllä usein haastavat lapsiroolit on toteutettu todella tyylikkäästi kameran, lapsinäyttelijöiden ja aikuisten näyttelijöiden saumattomana yhteistyönä.
Vaikka elävä kuva on hallitsevassa roolissa näyttämöratkaisuissa, se ei riistäydy itsetarkoitukselliseksi. Kokonaisuus pysyy monipuolisuudestaan ja -tasoisuudestaan huolimatta yhtenäisenä. Paitsi temaattisesti perusteltua, kuva on myös visuaalisesti harkittua ja taiten sommiteltua.
Lisätietoja Kansallisteatterin sivuilta.
Ääni-Säde-ehdokas: Timo Hietala: Tumman veden päällä
Hienosti kokonaisuuteen integroitu ja näytelmän tunnelmassa vahvasti elävä musiikki ja äänisuunnittelu. Kiinnostavuutta lisää läpi esityksen tapahtuva, tallennettuun materiaaliin sulautuva live-äänen ja -musiikin tuottaminen näyttämöllä. Esityksen äänimaailma on sekä taidokas äänisuunnittelullinen sävellys että musiikillinen äänisuunnittelu.
Lisätietoja esityksestä Kansallisteatterin sivulla.
Lisätietoja esityksestä Kansallisteatterin sivulla.
torstai 26. huhtikuuta 2012
Valo-Säde -ehdokas: Timo Alhanen: Puhdistus
Arkkitehtonisesti linjakkaan lavastuksen ja musiikillisesti monitahoisen, runollisesti koskettavan, paikoin järkyttävänkin oopperan hienostunut ja teknisesti taitava, tyylikäs valaisu. Liikkuvan lavastuksen ja liikkuvan valon juhlaa hyvässä oopperassa.
Puhdistus Kansallisoopperan sivuilla
Puhdistus Kansallisoopperan sivuilla
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)