• Kun elämme maailmassa, jossa nykytanssin perusongelmiin lukeutuu rahoituksen olemattomuus ja produktiot, joissa on sekä valosuunnittelija että lavastaja, ovat harvinaisuus, on piristävää nähdä valosuunnittelijalta erilaisia keinoja puuttua tilaan. Tanssijankin kokemus tilasta muuttuu varmasti hieman enemmän siinä vaiheessa, kun trussit laskeutuvat niin alas että pää meinaa niihin osua tai jopa lattianrajaan, kuin jos lattiaan piirrellään vähän jotain valoneliöitä. Tai kun valonsuunta onkin alhaalta ylös eikä toisinpäin.
Paitsi että teoksessa oli hyviä oivalluksia, oli se tyylikkäästi toteutettu kokonainen teos. Arvostettavaa on myös, että näyttämökuvassa kiinnitetään huomiota myös kattoon (lamput, trussit yms), eikä vain luoteta siihen, että teatterin taika estää katsojaa kiinnittämästä siihen huomiota.
• Rohkea ja voimakas tilallinen valonkäyttö nostaa myös tanssin korkeampaan lentoon.
Lisätietoja esityksestä Helsingin kaupunginteatterin sivuilta.
sunnuntai 4. syyskuuta 2011
Valo-Säde -ehdokas: Heikki Paasonen: Meidän sosiaalidemokraattiset kehomme
• Heikki Paasosen valosuunnitelmassa ei ole mitään turhaa. Valo ottaa haltuun koko Pannuhallin tilan yksinkertaisen tyylipuhtaasti, alleviivaamatta mutta varmalla otteella.
• Tiukkaa Paasosta, hieno iso punainen kohtaus jäi mieleen. Tila oli avarana läsnä, raikasta korokkeella, hyvä kokonaistilallisuus
Lisää esityksestä Zodiakin sivuilta.
• Tiukkaa Paasosta, hieno iso punainen kohtaus jäi mieleen. Tila oli avarana läsnä, raikasta korokkeella, hyvä kokonaistilallisuus
Lisää esityksestä Zodiakin sivuilta.
tiistai 10. toukokuuta 2011
Ääni-Säde -ehdokas: J-P Järvinen: New Karleby
Leea Klemolan Tampereen Teatteriin tekemään "Kokkola-trilogiaan" kuuluvat näytelmät Kokkola, Kohti kylmempää ja New Karleby. Kaikkiin osiin on äänisuunnittelun tehnyt J-P Järvinen.
J-P Järvinen on tehnyt äänisuunnittelullaan suurtyön kaikkien osien kohdalla. Hänen työtään Klemolan "2000-luvun merkittävimmän suomalaisen teatteritapahtuman" tekstin tukijana ja vahvistajana on kuvattu "läpisävelletyksi äänimaailmaksi". Se on elokuvamaista ja tuo uusia sävyjä sekä ideoita suomalaisen teatterin äänisuunnitteluun.
New Karleby pyörii vielä Tampereen Teatterissa 25.10. asti sekä Tampereen Teatterikesässä.
J-P Järvinen on tehnyt äänisuunnittelullaan suurtyön kaikkien osien kohdalla. Hänen työtään Klemolan "2000-luvun merkittävimmän suomalaisen teatteritapahtuman" tekstin tukijana ja vahvistajana on kuvattu "läpisävelletyksi äänimaailmaksi". Se on elokuvamaista ja tuo uusia sävyjä sekä ideoita suomalaisen teatterin äänisuunnitteluun.
New Karleby pyörii vielä Tampereen Teatterissa 25.10. asti sekä Tampereen Teatterikesässä.
Kuva-Säde -ehdokas: Paula Lehtonen: Pieta
Paula Lehtonen nostaa hotellihuoneessa esitetystä monologista esiin mielenkiintoisia ulottuvuuksia tulkitsemalla esitystä reaaliajassa videon välityksellä. Esitystilaan rakennetun valvontakamerajärjestelmän avulla Paula Lehtonen rakentaa omaehtoisen tulkinnan tarinasta, jota katsojan on mahdollista seurata samaisessa rakennuksessa erillisessä reaaliaikaiselle teatterielokuvalle tarkoitetussa huoneessa.
Lisätietoja: www.projectph6.net
Lisätietoja: www.projectph6.net
Ääni-Säde -ehdokas: Kimmo Modig: Coconut Disco
• Kimmo Modig on tehnyt erittäin mielenkiintoisen työn esityksessä joka risteyttää kuunnelman "tavallisen" nykyteatteriesityksen tilallisen ulottuvuuden kanssa. Konsertinomaisen esityksen on ohjannut Katariina Numminen, musiikista vastaa Rodriges José ja äänitaiteen konseptuaalisesta ajattelumaailmasta ammentavasta äänisuunnittelusta vastaa Kimmo Modig.
• Radiolähetyksessä ilahdutti äänisuunnittelijan live-läsnäolo ja dokumentaarisuuden ulottuvuudet sekä suoran lähetyksen tunnelma.
• Radiolähetyksessä ilahdutti äänisuunnittelijan live-läsnäolo ja dokumentaarisuuden ulottuvuudet sekä suoran lähetyksen tunnelma.
Ääni-Säde -ehdokas: Timo Muurinen: Artificial Paradise
Timo Muurinen on ottanut rohkeasti haasteen vastaan suunnittelijana ja taiteellisen työryhmän koollekutsujana lähtiessään toteuttamaan esitystä "Artificial Paradise". Esitys nojaa vahvasti fyysisen (ja sanattoman) nykyteatterin keinoihin, joita tukee vahva äänisuunnittelu.
sunnuntai 27. maaliskuuta 2011
Vuoden 2010 Säde-palkinnot
Vuoden 2010 Säde-palkinnot on jaettu Thalia-gaalassa 27.3. Palkinnot saivat:
Säde 2010 kuvasuunnittelu
JUKKA HORSMANHEIMO
Juha
Jukka Horsmanheimon taustaprojisointi
toimii esityksen kerrontaa tukevana
kokonaisvaltaisena lavasteena.
Projisoinnit ovat erottamaton osa esitystä ja yksinkertaisuudessaan nerokkaat. Lavastus toimii videoiden varassa luoden tarinan maisemia, tunnelmia ja erikoistehosteita.
Horsmanheimon kuvakerronta on esityksen koossapitävä voima rauhallisella määrätietoisuudellaan.
Säde 2010 valosuunnittelu
PIETU PIETIÄINEN
Mr. Vertigo
Pietu Pietiäisen valosuunnittelu on vahvasti
läsnä teoksessa luoden näyttämölle vaikuttavia tilallisia illuusioita.
Suunnittelu on estetiikaltaan rikasta ja rytmisesti tarkkaa. Pietiäinen käyttää hallitusti laajalla skaalalla erilaisia valaisimia modernista kalustosta perinteisiin valaistuslähteisiin, museoheittimiin sekä elävään tuleen.
Valosuunnittelu tukee taitavasti dramaturgiaa maalaten tilaan maagisia maisemia, unenomaisia näkyjä ja mystisiä tunnelmia.
Säde 2010 äänisuunnittelu
JONE TAKAMÄKI
Woyzeck
Jone Takamäen kaksoisrooli esiintyjänä ja suunnittelijana tuo äänen erottamattomaksi osaksi kerrontaa, roolien tukiessa oivaltavasti toisiaan.
Musiikki, ääni ja vaikuttavat akustiset tilat syntyvät orgaanisesti lavalla, jonka ansiosta esityksen rytmi ja äänellinen herkkyys on erityisen tarkkaa ja koskettavaa – akustiset tunnelmat, tilat ja hahmot sulautuvat erottamattomasti ja vahvasti osaksi esityksen kokonaisuutta.
Ääni on ryhmätyönä toteutetun esityksen lähtökohta ja se näkyy ja kuuluu vahvasti lopputuloksessa.
Säde-palkitut: Jukka Horsmanheimo, Pietu Pietiäinen, Jone Takamäki
Osa arvovaltaista raatia, palkittuja ja muuta SVÄL:n terävintä edustuskärkeä. Takarivissä Mari Agge, Vespa Laine, Mia Kivinen ja Kimmo Karjunen, eturivissä Kristian Ekholm, Pietu Pietiäinen, Mia Erlin ja Jone Takamäki.
Säde 2010 kuvasuunnittelu
JUKKA HORSMANHEIMO
Juha
Jukka Horsmanheimon taustaprojisointi
toimii esityksen kerrontaa tukevana
kokonaisvaltaisena lavasteena.
Projisoinnit ovat erottamaton osa esitystä ja yksinkertaisuudessaan nerokkaat. Lavastus toimii videoiden varassa luoden tarinan maisemia, tunnelmia ja erikoistehosteita.
Horsmanheimon kuvakerronta on esityksen koossapitävä voima rauhallisella määrätietoisuudellaan.
Säde 2010 valosuunnittelu
PIETU PIETIÄINEN
Mr. Vertigo
Pietu Pietiäisen valosuunnittelu on vahvasti
läsnä teoksessa luoden näyttämölle vaikuttavia tilallisia illuusioita.
Suunnittelu on estetiikaltaan rikasta ja rytmisesti tarkkaa. Pietiäinen käyttää hallitusti laajalla skaalalla erilaisia valaisimia modernista kalustosta perinteisiin valaistuslähteisiin, museoheittimiin sekä elävään tuleen.
Valosuunnittelu tukee taitavasti dramaturgiaa maalaten tilaan maagisia maisemia, unenomaisia näkyjä ja mystisiä tunnelmia.
Säde 2010 äänisuunnittelu
JONE TAKAMÄKI
Woyzeck
Jone Takamäen kaksoisrooli esiintyjänä ja suunnittelijana tuo äänen erottamattomaksi osaksi kerrontaa, roolien tukiessa oivaltavasti toisiaan.
Musiikki, ääni ja vaikuttavat akustiset tilat syntyvät orgaanisesti lavalla, jonka ansiosta esityksen rytmi ja äänellinen herkkyys on erityisen tarkkaa ja koskettavaa – akustiset tunnelmat, tilat ja hahmot sulautuvat erottamattomasti ja vahvasti osaksi esityksen kokonaisuutta.
Ääni on ryhmätyönä toteutetun esityksen lähtökohta ja se näkyy ja kuuluu vahvasti lopputuloksessa.


Tilaa:
Blogitekstit (Atom)