Tyylipuhdasta ja
monipuolista videon käyttöä osana esitystä.
Patriarkka on täynnä
todella kauniita, mietittyjä siirtymiä kuvista toisiin sekä erittäin
korkealaatuista livevideon käyttöä. Timo Teräväinen on onnistunut uppoutumaan
esityksen maailmaan niin perusteellisesti ja taidokkaasti, ettei projisointejen
ja muun esityksen välillä näe minkäänlaista saumaa. Projisointeja ei voisi
esityksestä irrottaa mitenkään. Kuvat tarjoilevat katsojalle mahdollisuuden
kuvakulmamuutoksiin elokuvan tapaan, mutta jättäen silti vielä mahdollisuuden
kokonaisuuden sekä simultaanisuuden havainnointiin. Näyttämöllä tapahtuva
simultaanisuus tuntuukin upottavan projisointipinnat vielä entistäkin
tiiviimmäksi osaksi esitystä.
Projisointien vahva asema
esityksessä ei vie huomiota näyttämötoiminnasta, mikä lienee työryhmän tiiviin
yhteistyön tulosta. Projisointipintoja on useita ja pyörönäyttämöä käytetään
tehokkaasti fyysisen toiminnallisen pisteen siirtämisessä. Rytmitys on likimain
täydellistä, mikä antaa mahdollisuuden katsojan seurata useita kohteita
yhtäaikaisesti.
2 kommenttia:
Osa skenografiaa, parhaimmillaan simultaanissa näyttämötoiminnan kanssa.
Kuvasuunnittelu oli estetiikan lisäksi osa valittua dramaturgiaa, ohjausta, jopa näyttelijäntyön tyylilajia. Suurella näyttämöllä näyteltiin kerrankin ilman suurieleistä kohottuneisuutta.
Lähetä kommentti