keskiviikko 31. lokakuuta 2012

Kuva-Säde-ehdokas:Timo Teräväinen: Patriarkka


Tyylipuhdasta ja monipuolista videon käyttöä osana esitystä.

Patriarkka on täynnä todella kauniita, mietittyjä siirtymiä kuvista toisiin sekä erittäin korkealaatuista livevideon käyttöä. Timo Teräväinen on onnistunut uppoutumaan esityksen maailmaan niin perusteellisesti ja taidokkaasti, ettei projisointejen ja muun esityksen välillä näe minkäänlaista saumaa. Projisointeja ei voisi esityksestä irrottaa mitenkään. Kuvat tarjoilevat katsojalle mahdollisuuden kuvakulmamuutoksiin elokuvan tapaan, mutta jättäen silti vielä mahdollisuuden kokonaisuuden sekä simultaanisuuden havainnointiin. Näyttämöllä tapahtuva simultaanisuus tuntuukin upottavan projisointipinnat vielä entistäkin tiiviimmäksi osaksi esitystä.

Projisointien vahva asema esityksessä ei vie huomiota näyttämötoiminnasta, mikä lienee työryhmän tiiviin yhteistyön tulosta. Projisointipintoja on useita ja pyörönäyttämöä käytetään tehokkaasti fyysisen toiminnallisen pisteen siirtämisessä. Rytmitys on likimain täydellistä, mikä antaa mahdollisuuden katsojan seurata useita kohteita yhtäaikaisesti.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Osa skenografiaa, parhaimmillaan simultaanissa näyttämötoiminnan kanssa.

Anonyymi kirjoitti...

Kuvasuunnittelu oli estetiikan lisäksi osa valittua dramaturgiaa, ohjausta, jopa näyttelijäntyön tyylilajia. Suurella näyttämöllä näyteltiin kerrankin ilman suurieleistä kohottuneisuutta.