tiistai 25. syyskuuta 2012

Kuva-Säde-ehdokas: Tuomo Hutri ja Jenni Valorinta: Tumman veden päällä

Tumman veden päällä -esityksessä live-kamerat tuovat esitykseen sekä realistisia tiloja, että riisuvat sen illuusioista näyttämällä kuvaukseen tarvittavan tekniikan, ihmiset ja trikit. Realismia ei kuitenkaan ole tavoiteltu kohtuuttomasti, vaan elävän kuvan keinoin on toteutettu myös hykerryttäviä nukkenäytelmällisiä osuuksia. Yksityiskohtiin suunnattu kamera paljastaa tunteet ja hämmentää mittakaavan.

Kamera ei vain todista ja lavasta, vaan on myös roolissa, antaen teatterissa harvoin nähdyn kokemuksellisen näkökulman. Näyttämöllä usein haastavat lapsiroolit on toteutettu todella tyylikkäästi kameran, lapsinäyttelijöiden ja aikuisten näyttelijöiden saumattomana yhteistyönä.

Vaikka elävä kuva on hallitsevassa roolissa näyttämöratkaisuissa, se ei riistäydy itsetarkoitukselliseksi. Kokonaisuus pysyy monipuolisuudestaan ja -tasoisuudestaan huolimatta yhtenäisenä. Paitsi temaattisesti perusteltua, kuva on myös visuaalisesti harkittua ja taiten sommiteltua.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Saumattomasti esitykseen harjoiteltu, kuva tuo esiintyjän lähelle ja on osa kokonaisskenografiaa. Kansis goes Berlin. Kuvassa hyvä kontrasti ja laatu. Elokuvallinen toteutus.

Anonyymi kirjoitti...

Teoksen kuvasuunnittelu on tuotu esille, vieraannuttavaksi ja fiktion pinnalle nostavaksi elementiksi. Näyttelijöiden osaaminen peilautuu kameran läpi saadessamme katsella kuinka he aloittavat ja lopettavat, heidän roolinsa riisutaan ja puetaan suhteessa kameraan, jonka rytmi ja lapsen näkökulmaa kuvaava katse toimii esityksen tärkeimpänä kertojana.

Anonyymi kirjoitti...

Pidin erityisesti livenä toteutetuista asioista, siis ihan melkein kaikesta - video ei tuntunut irralliselta kuten usein käy.